De slutgiltiga rollerna
Efter att rollerna har varit in via spelledningen för att granskas och kompletteras så har de nu sänts ut tillbaka till spelarna! Det här är de slutgiltiga rollerna och går allt enligt planerna så kommer inget i rollerna att längre ändras. Det har varit underhållande på så många sätt att läsa era rolltillägg, oberoende i vilket format de kommit. Ni har redan utvecklat lajvet mer än vad vi själva trott att ni skulle och vi ser fram emot att få se vart det här kommer ta oss under Nordens Stjärna.
Nästa steg är nu att börja fundera på kläderna till lajvet. Gå in på de olika folkgrupperna för mer information och inspireras av bilderna. Vill ni ha hjälp och tips så hör av er i facebook-gruppen.
Till sist vill vi påminna er om att anmäla er till lajvworkshopen. Workshopen är obligatorisk och går av stapeln den 27.5 och det går redan nu, när du läser det här, att anmäla dig till annette.sjoskog@hotmail.c
Må gudarna vara med er
//Spelledningen
En Sefs förflutna
Under sommaren 2015 ordnades seriens tredje lajv: Loc Sacru. Som throwback till lajvet får ni ta del av, numera Sef Draykor DeDraykors ungdom. För också en ledare för sinthas har ett förflutet….
Det som hände för 34 år sedan, påverkar oss ännu idag. Varningsorden ekar i våra barnaöron varje gång vi började ströva för långt. För alla visste, att det kunde hända vem som helst av oss.
Draykors familj sammanstrålade än en gång med DeSilm’aris. Draykors blick började genast söka genom klanen tills han fick ögonen på henne. Hjärtat började genast slå snabbare. Alinessa var den vackraste sinthesa han någonsin sett och redan vid 14 års ålder hade Draykor förälskat sig i henne. Han ser hennes ryggtavla. Håret är uppsatt i en slarvig hästsvans och en lång sjal är knuten runt huvudet. Hennes rörelser är medvetna och graciösa och Draykor får anstränga sig för att kunna slita ögonen från henne. För trots sin förälskelse så har han aldrig vågat berätta något för henne. Visst, precis som alla andra sinthas så har de dansat, skrattat, druckit och umgåtts tillsammans. Men hon ser honom bara som en i mängden. Men nu har han fyllt 18, blivit vuxen, och far säger det är hög tid att han hittar en fru till sig. Och han vill ha Alinessa.
De befinner sig långt uppe i norra Gargonia och snön ligger tät över marken. Ungdomarna hittar en obebodd jaktstuga som de beslutar sig för att övernatta i. Det är hög musik, klackar som slår i golvet och flaskor som går mellan ungdomarna. Draykor är så nervös att han inte får i sig något vin. Och lika bra är det, för annars skulle han antagligen druckit sig för full och än en gång misslyckats med sina frierier. Som av en händelse blir Alinessa och Draykor ensamma i ett hörn och han börjar trevande prata med henne. Hon svarar glatt och energiskt och desto längre de pratar desto mer förälskad blir han tills han helt enkelt inte längre kan hålla sig. När Alinessa vänder sitt ansikte mot honom är de så nära varandra att han känner hennes andedräkt. Han kysser henne på munnen. Och till Draykors förtjusning besvaras kyssen. De ser sedan menande på varandra och går upp på skullen för att ta vid där de slutade. Efteråt kommer känslorna fram och Draykor berättar äntligen allt han känner för Alinessa. Hans känslor är besvarade och tillsammans beslutar de att han ska resa (tillfälligt) med hennes klan när de beger sig iväg. Även om Sef Alegan inte kommer gilla att hans förstfödde reser utanför klanen.
DeSilma’ri packar ihop och beger sig ännu längre norrut. Klanledaren meddelar att de trots snön har ytterligare en stad att besöka innan de beger sig söderut. Draykor reser tillsammans med Alinessa och hjälper henne att valla getterna. De reser i flera dagar och vintern blir allt strängare. Efter den tredje dagen ser de staden på andra sidan en sjö. Men Silm’ari vill inte riskera vagnarna så gruppen tar vägen runt sjön. Då sliter sig en av getterna, hon som ger den bästa mjölken, och rusar rakt ut på isen. Alinessa är först med att springa efter och snart är de en fyra fem stycken som jagar geten. När Alinessa nästan nått fram till geten hörs ett knak och getens ena bakben brakar genom isen. Förskräckt drar geten upp benet ur hålet och springer vidare. Det börjar knaka allt våldsammare och till allas förskräckelse ser de hur Alinessa försvinner ner genom isen. Snart är Draykor där tillsammans med några andra för att hjälpa henne upp, men Alinessa kommer inte upp till ytan. När sinthas väl får tag på henne är det en livlös kropp de drar upp på isen.
Mjödrecept
1:a maj närmar sig och traditioner till ära publicerar vi två mjödrecept här. Det första är det mer traditionella finska siman medan det andra är ett alkoholfritt alternativ till svenskans honungsmjöd. Båda går bra att använda på lajv så vi ska se vad Álder kokar ihop till juli.
Traditionella finska mjödet med farinsocker
Recept:
8 L Vatten
1 kg Farinsocker (kan tas 50/50 vanligt socker för ljusare mjöd)
1 citron
Färskjäst (biten liten som en ärta)
Koka upp en del av vattnet och smält sockret i det. Blanda med resten av vattnet och citronen (lägg gärna i hela citronskivor, inte bara saften). Blanda i jästen i det ljumma vattnet.
Låt stå över natten och häll på flaskor följande dag. Tillsätt ungefär 1 tsk socker (annars jäser det inte) o ev några russin i varje flaska. Det tar ungefär 1 vecka innan mjödet är klart om det står kallt/svalt, i rumstemperatur ca 3-5 dagar.
Råkar det jäsa för mycket kan man låta flaskorna stå med korken ”på glänt” och bubbla av sig något dygn. Ställ dock att jäsa någonstans där det inte är katastrof om någon flaska skulle explodera – det har aldrig hänt mig, men det lär hända ibland…
Svenskt alkoholfritt ”mjöd” (honungsdricka)
Recept:
9,5 dl vatten (källvatten om möjligt)
2,4dl honung
1 skivad citron
½ tsk muskot
Koka upp ovanstående ingredienser.
Skumma av med träsked tills det har slutat skumma.
Tillsätt sedan:
1 nypa salt
saften av en ½ citron
Sila av, kyl ned och häll på flaska.
Larp Hacks
De flesta har säkert sett någon form av ”Life Hacks”. Tips och trix som gör vardagen lättare. Under ”Praktisk information” finns ”Allmän utrustning”, en lista på saker som varje lajvare borde ha med sig. Här nedan kommer våra egna ”Larp Hacks”, tips och trix att hjälpa er förbereda er innan lajvet. Hjälp gärna till du med och tipsa oss om fler Larp Hacks
Kläder
- Skor går att hitta på loppisar eller låna av andra.
- Kläder överlag: Kolla galleriet, det finns redan kläder du kan låna av andra!
- Ha alltid med ett par extra stickasockor.
- En knälång mantel är i många syften mer praktisk än en hellång.
- Byt kläder till natten, sov inte i fuktiga kläder.
- Det som man har under lajvkläderna och som inte syns, behöver inte se lajvigt ut ifall det hjälper en att hålla värmen.
- Gamla bommullslakan är billigt material till lajvkläder.
- Varma kläder=ylle!
- Man måste faktiskt inte kunna sy. Genom att låna av andra (kolla galleriet) kan man få ihop en snygg uppsättning kläder.
- Lajvkläder kan man hitta på sommarteatrar, revyer m.m. och går oftast också att låna om man frågar snällt.
- Far- och morföräldrars skrubbar och skåp kan ibland vara guldgruvor, fråga snällt om det går att låna.
- Vill man sy nya kläder så kan man hålla kostnaderna nere genom att köpa tyger på loppis, köpa lakanstyg istället för metervara eller köpa från restbitsavdelningen på t.ex eurokangas.
- Om man vill sy egna kläder och inte har/kan göra mönster själv: låna klädmönster från biblioteket och ev. modifiera dem lite. Billigt!
Sova
- Fårskinn eller mattor som imiterar päls är sköna att sova på.
- Ett liggunderlag under fårskinnet håller fukten och kylan borta från sovplatsen.
- När du tror du har tillräckligt många filtar, ta två till.
- Sova varmt = stickade sockor, tunna (torra) kläder + sovsäck, mössa och liggunderlag. Kom bara ihåg att dölja det som inte är IN-lajvigt.
- Gamla militärfiltar är färgneutrala och varma att ha.
- Det är viktigare att stoppa kylan underifrån än överifrån när man sover.
- En mantel värmer bra och kan användas som täcke, men bara om den är lång och gjord av ett tjockt tyg.
- Ett trött lajvare är en dålig lajvare. Försök sova under natten och ta gärna en middagsvila om du får chansen (placera gärna något du vill få stulet vid sidan av dig, så kanske någon nappar på intrigen)
Äta
- Kom ihåg att märka din träskål, -mugg och -bestick så du känner igen dem. Det måste inte vara initialer utan kan ju också märkas med symboler.
- Vi äter ofta gröt eller plättar till frukost. Ta med torkad frukt, nötter eller färska bär att strö över frukosten.
- Alltid bra med lite extra energi. Ha med mellanmål. En müslistång, frukt, en bit bröd, torkat kött, nötter i tygpåse, en bit hård ost (t.ex. Parmesan.) Obs! Tänk på att ta med frukt som kan växa på dessa breddgrader.
- Blir man lätt hungrig så går det att fråga kocken om man kan få ett äpple eller en morot som mellanmål. Ofta finns det något som går åt mindre än planerat.
- Det går också att ha med sig egna mellanmål i IN-lajvig förpackning. Nötter, frukt och torkat kött är lätta att förvara under lajv.
- Om kaffetanden värker kan det vara bra att ha ett par koffeintabletter i off-påsen.
- Drick ofta under lajvet!
Rollen
- Läs dig in på världen och folkslagen. Ett lajv blir oftast roligare om man kan hänga med i vad folk pratar om.
- Lär dig din roll så du känner att du kan den, då han du också spela hen bättre.
- Skriv en liten lapp som du lägger i din off-påse. På lappen kan t.ex. de viktigaste intrigerna stå.
- Prata med andra som din roll känner innan lajvet. Känner ni varandra har ni ofta lättare att lajva tillsammans.
- Fundera på vad din karaktär gör när hen har extra tid. Handarbete? Tälja pinnar? Skriva poesi?
- Fundera på några starka drag hos din karaktär och försök frambringa dem. T.ex genom val av färger på kläderna, smycken som karaktären bär på sig, typiska meningar karaktären säger osv.
- Gå ihop med någon bekant/medlajvare och hjälp varandra med lajvförberedelserna som en miniworkshop. Sy lajvkläder, prata lajv, utbyt funderingar och så vidare.
Havsormen
Kapten Iseno tog det lugnt när de red genom Abra och iväg ut på landet. Med sig hade han två gråriddare och en magikerlärling. Flickan såg lite nervös ut, men å andra sidan var det också hennes första uppdrag. Efter ett par timmars ridande kom de fram till Briandby, en liten fiskeby vid havet.
”Vad gör vi här Kapten Iseno?”frågade flickan
Kapten Iseno såg på henne.
”En havsorm har byggt bo utanför den här byn. Vårt uppdrag är att få bort den här ifrån. Därför har vi Geringer med.”
Kapten Iseno pekade på den äldre gråriddaren som hade ridit fram till havsbrynet och spanade ut över havet.
”Geringer är jordmagiker och hans krafter är specialiserade på faunan. Med korta ordalag så är han djurviskare. Ifall inte Geringer lyckas övertala havsormen att lämna byn ifred så har vi Hennik som är vattenmagiker med för att övertala ormen.”
”Och om det inte lyckas?”
Kapten Iseno ryckte på axlarna.
”Då eliminerar vi den. Den här ormen har redan ätit upp halva byns boskap och dödat fyra människor. Vi kan inte låta den fortsätta.”
Flickan nickade.
”Håll dig på avstånd är du snäll , du är bara här för att observera.”
De red ner till byn och möttes av flera människor som hurrade när de såg gråriddarna. En äldre kvinna kom gråtande fram till Kapten Iseno och han satt av och lade en lugnande hand på hennes axel och talade mjukt med henne. Kapten Iseno såg i ögonvrån hur en ung byspojke gick fram till magikerlärlingen. Han log mot henne och bugade lätt.
”Ska jag hjälpa er ner, min dam?”
Hon log och skakade på huvudet och gled sedan smidigt ner av hästen. Han tog snabbt tag i hästens tyglar och räckte sedan fram sin arm mot henne. Hans leende var så brett att hon inte kunde låta bli att le tillbaka.
”Vad heter du?”
”Tellan, min dam.”
”Trevligt att träffas Tellan. Kapten Iseno som hade talat med bysfolket visste nu hur den nuvarande situationen var angående havsormen och gråriddarna satt upp igen och red mot en strand strax utanför byn. Tellan ledde Isenos magikerlärling till en kulle strax utanför byn där hon skulle ha bra utsikt över vad som hände utan att råka ut för någon skada eller vara i vägen för Iseno och hans män. Kapten Iseno såg ut över havet på en ö en bit bort. Byäldsten hade nämnt att det var där havsormen hade sitt bo och den brukade dyka upp ungefär var tredje dag för att hitta något att äta. Den har blivit lätt förtjust i byns får, de hade redan förlorat en tredjedel av flocken. Två män som försökte försvara fårflocken när ormen dök upp första gången, en kvinna som höll på att mjölka en ko som ormen bestämt sig för att han skulle ha till middag och ett barn som försökte skydda sitt favoritlamm hade också mist sitt liv åt ormen.
Gråriddarna stod bredvid varandra och såg tyst på när en gigantisk fjällig varelse steg upp ur havet och slingrade sig fram till djurviskaren Geringer. Ormen gungade fram och tillbaka i vattenbrynet medan de verkade samtala, när ormen utan förvarning attackerade Geringer så att han med nöd och näppe hann kasta sig undan. Vattenmagikern Hennik sprang framåt och med en rörelse fick han en vattenpelare att slingra sig runt ormen och dra den tillbaka ut mot havet. Hennik hjälpte Geringer upp ur sanden och de båda vände sig om för att se var ormen befann sig. Alla gråriddarna spanade ut mot havet och mot ön när Kapten Iseno såg en rörelse i ögonvrån. Magikerlärlingen höll på att rida i full galopp in mot byn och när han såg varför ropade han till de andra och började springa mot sin häst.
”Ormen är på väg mot byn!”
När han hoppade upp på hästen och borrade hälarna in i sidorna på den insåg han att gråriddarna inte skulle hinna till byn innan ormen var över den. De var för långt borta. Han svor hela den våldsamma ritten in mot byn. När Kapten Iseno nådde byn från landssidan red han tvärs igenom mot havet där ormen hade börjat ringla sig upp på land mot de skrikande människorna och byn. Han såg på håll hur magikerlärlingen hade lockat fram sin eldmagi och fem små lågor dansade runt henne. Hon fick en av lågorna att växa till ett knytnävsstort klot och skickade det mot ormen och träffade den strax under vänstra ögat. Ormen som just hade varit på väg att krossa ett hus väste till av smärta och höjde på sig och såg sig runt för att se varifrån eldklotet kommit. De gula ögonen fästes på magikerlärlingen och den reste sig ännu högre upp. Kapten Iseno gled av hästen nästan i farten och drog sitt svärd medan han sprang allt vad han kunde mot ormen. Gudars vad den var stor! Den visade sina långa sylvassa tänder åt magikerlärlingen och hon skickade ännu ett eldklot rakt in i dess mun. Den vred sig av smärtan och väste till. Med ett blixtsnabbt hugg anföll ormen och flickan kastade sig undan. Ormen slingrade sig snabbt fram och nu höjde den sig över magikerlärlingen som såg upp på ormen. Eldkloten hade hon tappat i fallet och utan eldmagin som höll dem vid liv hade de slocknat på marken. Hon såg förfärat hur ormen tänkte anfalla henne igen när den uppgav ett vrål och kastade med huvudet. Kapten Iseno såg att byspojken, Tellan hade huggit ormen i svansen med sitt svärd. På samma gång kom en kraftfull vattenstråle över huvudet på magikerlärlingen som skickade ormen flera meter bort. Hennik och Geringer sprang förbi flickan. Den ena med ett svärd och den andra med ett spjut. Kapten Iseno böjde sig över magikerlärlingen som ännu låg på marken.
”Är du skadad?”
Hon skakade på huvudet.
”Jag mår bra. Hjälp de andra.”
Kapten Iseno höjde sitt svärd och gick till de andra gråriddarna. De tre visade omedvetet flickan hur pass skicklig en gråriddare faktiskt är i strid.
Och med en blandning av magi och stålblankt våld låg havsormen snart död på stranden. När ormen dödats kom bysborna fram och tackade gråriddarna översvallande. Särskilt när de fick en påse mynt som skulle hjälpa byn att komma på fötter igen. Tellan hyllades som en hjälte och magikerlärlingen fick också sin beskärda del av gråtfyllda tacktal. Hon rodnade lite när hon log mot bysborna. Kapten Iseno kom fram till henne.
”Det känns bra, eller hur?”
Hon nickade.
”Det här är vad Gråriddarna gör för mänskligheten. Vårt huvudsakliga uppdrag, det vi kämpar för när vi tar värvning. Gråriddare drillas hårt när vi tränas eftersom vår uppgift inte är lätt. Vi har mäktiga fiender emot oss och vi lockas ofta att svika det vi tror på för att bli korrupta. Men har vi tro på vår ordern och på vår sak ,att våra order och uppdrag gör mer nytta än skada för allmänhetens bästa så gör vi allt för att mänskligheten ska kunna sova trygga i sina sängar.”
Flickan såg ut över byn som nyss blivit befriad. Härjad, lite lätt chockad när hon insåg vad hon just gått igenom.
”Kan vi rida hem nu?”
Kapten Iseno nickade och snart befann sig alla tre gråriddare och flickan i sadlarna igen och de red hemåt efter ännu en sista salva av lovord och tacksägelser från bysborna.
Skicka tillbaka rollerna
Idag är sista dagen att skicka in era kompletterade roller till spelledningen. Vi förväntar oss att se dem i vår inkorg innan midnatt. Vi önskar lycka till åt de av er som sparat detta till sista minuten.
//Spelledningen
Månborgens årsdag
Idag är det exakt 3 år sedan Frostvargens tids andra lajv ordnades: Månborgen. Vi tänkte fira detta med en bild och tillhörande text. Det är inte alltid man har chansen att läsa andras stämningstexter och nog är det egentligen lite synd att det är så. Så här är Kenna och Derens berättelse. Vi vill påpeka åt er som inte har besökt denna plats, att Månborgen är en av de mörkaste platserna i Gargonien. Det är hit drakryttare förs för att renas från draksinnet och det är hit landsförbrytare förs för att utfrågas. Alla medel är tillåtna när det kommer till rikets säkerhet och varje man och kvinna gör det som krävs för att beskydda folket.
Håll till godo.
Deren slängdes in i cellen med sådan brutalitet att han stupade ner på det hårda stengolvet. Han stönade till av smärtan men vände sig sedan om, lagom för att se mannen ställa sig i dörröppningen.
”Nog visste jag att ni trigoner kunde vara tjockskalliga och envisa, men jag kommer ingen vart med dig just nu, eller hur.”
Deren kunde varken höra ilska eller frustration i mannens röst. Bara ett lugnt konstaterande. Och en gnutta besvikelse. Han såg fundersamt på Deren.
”Vad ska jag göra med dig?”
Sedan suckade han.
”Ser jag ingen förändring så är det inte så stor skillnad vad jag gör med dig längre. Och då har jag väl inte så stor nytta av din vän heller.”
Mannen vinkade in en till person i rummet och Deren steg snabbt upp när Kenna knuffades in i cellen. Mannen vände sig mot Deren och han kände sig plötsligt vänligt inställd till mannen. Han var den vackraste man Deren någonsin sett. Han gick fram till mannen och knäböjde vid hans fötter.
”Jag gör vad du vill, min Mästare, min Lord, min Gud. Jag är din.”
Mannen lade sin hand på Derens huvud och sa vänligt:
”Jag vill inte ha ditt sinne, min vän. Jag vill ha din själ och ditt hjärta. Men det är en sak du kan göra för mig.”
”Allt du vill!”
Mannen räckte över en dolk till Deren.
”Döda din vän. Sikta på magen. Jag vill att hon ska dö för din hand. Långsamt. Och att du ska vara medveten om vad du gjort tills din vän dragit sitt sista andetag. Är det förstått, drakryttare?”
Deren tog tag i dolken och steg upp.
”Absolut, min herre. Allt ni vill!”
Kenna stirrade förfärat på sin vän och backade till den motsatta väggen. Men Deren gick mot Kenna och fast hon bad desperat för sitt liv stack Deren kniven i Kenna utan barmhärtighet. Men när flämtandet av smärta lämnade Kennas läppar var det som om Deren vaknade till och han hörde hur dörren stängdes bakom dem. Deren hade lämnats ensam med en döende Kenna.
”Nej. Nejnejnejnejnej.” grät Deren medan han fångade upp Kenna som höll på att rasa ner i golvet av svaghet.
Deren sjönk ner på golvet och drog upp Kenna i sin famn. Kenna rörde Derens kind med en blodig hand och log lätt.
”Det var inte ditt fel. Oroa dig inte.”
”Nej, Kenna. Du får inte dö ifrån mig. Jag behöver dig!”
”Det är inget du kan påverka.”
Deren fick en envist beslutsam min i sitt ansikte och han bet ihop käkarna.
”Var inte så säker. Min mor hade vissa tricks som hon lärde mig.”
Deren lade försiktigt ner Kenna på golvet.
”Vad håller du på med, Deren?”
”Räddar ditt liv.” sa Deren medan han började rita runor på golvet runt Kenna med hennes blod som sakta men säkert rann ur henne. ”Kalla det runmagi eller blodmagi, hur du vill. Just nu tänker jag inte låta dig dö. Och ifall mitt släktes kunskap kan rädda dig när inte min drakryttarförmåga kan, så hata mig hur mycket du vill, men jag tänker i alla fall försöka.”
Ett lätt skratt kom ur Kenna, men den slutade när hon började spotta blod. Deren bet ihop käkarna och fortsatte med att rita ett par runor i pannan på Kenna och sedan över hennes hjärta. Sedan gjorde han detsamma på sig själv.
”Du vet konsekvenserna.”
”Jag vet, det hindrar mig inte.”
”Jag vill inte dö, Deren.” viskade Kenna och blundade.
”Och det ska du inte heller.”
Deren började snabbt mässa några meningar medan han drog ut kniven ur magen på Kenna som flämtade till och blodet började nu pumpa ut ur det fria såret. Nu var det bara tal om några sekunder innan Kennas hjärta skulle sluta slå. Deren drog ett hastigt snitt i sin undre läpp och grimaserade till, sög i sig en munfull blod och förde sina egna läppar mot Kenna på samma gång som Kenna drog sitt sista andetag. Deren kände hur den kraftfulla magin verkade när deras blod blandades med varandra och Deren höjde på huvudet och såg ner på Kennas livlösa ansikte.
”Funka nu då,” viskade han desperat.
Och plötsligt kände han ett ryck djupt i sitt inre och kroppen böjdes bakåt när han kände hur något rycktes ut från hans innersta väsen, hans själ. Deren skrek till av den oerhörda smärtan och en sorts silvervit dimma kom ut ur Derens mun och for in i Kenna. Smärtan släppte och Deren sjönk flämtande ihop. Ett stönande från Kennas läppar fick Deren att le. Hon öppnade sina ögon och såg på Deren.
”Hur länge fick vi?” viskade Kenna svagt.
”Jag hann inte med mer än två år.”
Kenna log svagt.
”Två år mer med dig, är mer än vad jag hade för bara en minut sedan.”
Kenna höjde handen för att röra vid Deren men stelnade till när hon upptäckte drakryttarmärket på sin högra underarm. Deren log.
”Gratulerar, Kenna. Du är nu en drakryttare.”
Sammanfattning av workshopen
Tack alla som deltog i workshopen! Arbeta nu flitigt på era relationer till andra spelare och kom ihåg att komplettera rollen innan deadline 2.4.
Som repetition för er som deltog i workshopen och som redovisning för er som inte kunde delta har vi gjort en sammanfattning av det som vi tog upp under workshopen. Varsågoda.
Geografi och Världen
- Gargonia är ett avlångt land och det gör att kulturerna varierar kraftigt beroende på var man är ifrån.
- I sönder klär sig folk i mer luftiga draperade tyger medan man i norr använder grova och praktiska tyger. (Mer specifika texter angående kläder på respektive grupps sida)
- I världen finns flertalet gudar och flera av dem arbetar aktivt för att föra världen i en viss riktning. Gudarnas aktivitet gör att folket har lätt att tro.
- Viktiga städar är: Exanderia, Abra, Sheldow, Dumara, Llyne, Viesby och Acres.
- De betydande byarna kring Nordens stjärna heter: Ceg, Erendby, Prenn, Braevud, Serrade, Ehtea och Cania
Folk
De allmänna tankarna om de olika grupperna är enligt följande
- Sinthas: Fantastiska underhållare under festligheter, i övrigt bedragare och tjuvar.
- Drakryttare: Livsfarliga pga draksinnet som gör dem galna.
- Kejsarens armé: Respekterade soldater som utför uppdrag i kejsarens namn.
- Gråriddarna: Elittrupp bestående av soldater (ofta från armén) och magiker som beskyddar allmänheten från drakryttare och andra magiska problem.
- Motståndsrörelsen: Rebeller som saboterar gråriddarnas arbete. Ofta efterlysta.
- Präster: De har en personlig kontakt till gudarna. Ska behandlas med respekt.
- Elnars: Mytiska sagoväsen, oövervinnerliga med evigt liv och magiska krafter.
- Dödsjägare: Uppkommit under de senaste två åren. En grupp mörklädda figurer som dödar hela byar för att få tag på drakryttare. Ska inte blandas ihop med Sinhs dödsjägare som leder själen vidare efter döden.
Om Nordens Stjärna
- Värdshuset ägs av Troman och Álder. Alla påstår att de är sinthas men det har aldrig förnekats eller bekräftats.
- Under lajvet kommer man få köpa mat och dryck med in-lajviga pengar. Om man spelar bort sina pengar på tärningsspel så går man självfallet inte hungrig utan kan IN förhandla om mat mot att uträtta sysslor. Alternativt helt enkelt äta OFF.
- Lajvet börjar på morgonen. De som startar i värdshuset får genast gå IN medan övriga ses som IFF innan de lämnat området. Se dem som resanden från dagen innan som beger sig vidare. Man spelar inte mot de som är IFF utan låter dem vara tills de lämnat området. Alla får hämta frukost innan de går av området (SL meddelar med vem man ska gå och åt vilket håll) sedan går man en bit från området och senast när man vänder för att gå tillbaka så går man in i roll. Detta ska symbolisera vandringen spelarna gör för att komma till värdshuset.
Hemligheter
- Det här är ett värdshuslajv så alla kommer ha någon typ av hemlighet.
- Som spelare måste man själv fundera på hur man bäst kan spela på sin hemlighet, vill jag berätta om den innan lajvet eller inte.
Rollskrivningstips:
Rollen kan kompletteras som fri text eller med franska streck. Det viktiga är att både du som spelare och vi som spelledning vet vad det betyder. Här nedan finns en lista du kan ta hjälp av när du kompletterar din roll. Du väljer själv vilka av punkterna som passar just dig och din roll.
- Diskutera relationerna med andra (spela ut vid behov)
- Hitta inspiration från låtar och filmer(på hemsidan har vi en spotifylista man kan lyssna igenom ifall något passar)
- Fundera på karaktärens kortsiktiga och långsiktiga mål
- Det förflutna: Varför är din karaktär som hen är?
- Fundera på karaktärens drivkraft/längtan/mål.
- Vad har karaktären för hemligheter
- Är karaktären en paradox? Är din karaktär till exempel intolerant men omtänksam. Vad gör karaktären oförutsägbar?
- Vad är karaktärens akilleshäl?
Deltagare
Värdshuset
Värdshusvärd – Troman (30) – Conny Kulla
Värdshusvärd – Álder (28) – Tobias Backström
Piga – Arasin (25) – Emma Löfdahl
Dräng – Dion (19) – Troy Bodman
Kejsarens Armé
Ledaren – Arielle (29) – Lillemo Ray
Helaren – Marius 24 – Måns Backman
Bågskytt – Nico (21) – Kevin Smulter
Väpnare – Dillon (16) – Simon Englund
Magiker – Kenna (22) – Camilla Moilanen
Magiker – Calliope (19) – Charlotte Nykvist
Soldat – Alenna (22) – Tina Backström – SL
Omaira (17) – Sissel Englund
Gråriddare
Jachos (36) – Henrik Böckelman
Madalyn (18)- Sissel Englund
Ra’eesa (34) – Camilla Moilanen
Resande
Edoren (18) – Lukas Löfdahl
Antar (29) – Calle Tengman
Kieran (29) – Jan Granlund
Rebekka (29) – Maria Blomqvist
Beni (32) – Zacharias Holmberg
Shaelle (26)– Tina Backström – SL
Laryn/Skylar (28) – Jan Granlund
Zedana (19) – Freya Lindqvist
Tasarah (17) – Julia Vestman
Jixalyn (17) – Linn Törnqvist
Ganeva (24) – Sonja Ahonen
Triona (26) Judith Ahonen
Dima (21) Anniina Asikainen
Cyriana (25) – Selina Holmbacka
Maida (32) – Linnea Stenros Böling
Martin (29) – Henrik Böckelman
Lyssa/Alys (23) – Annette Sjöskog – SL
Dagsfolk
Ileana (28) – Pia Sjöberg
Personlighetstesta din karaktär
Nu när ni alla fått era karaktärer så gäller det att göra karaktären till er egen. Ibland känns det som att ni genast har tagit era roller till er och ibland tar det lite mera tid. För att hjälpa er länkar vi nu till ett personlighetstest som ni kan göra. Ni kan värma upp med att göra ett test enligt hur ni själva skulle svara. Gör sedan testet en gång till och fundera denna gång på hur er roll skulle svara på frågorna. Det här kommer hjälpa er att lära känna er roll och reflektera över hur er roll skulle reagera i olika situationer. Dessutom får ni en personlighetsanalys i slutet som kan vara minst sagt underhållande att läsa.
Hoppas ni gillar testet och diskutera gärna era resultat med andra som kan känna till karaktärens personlighetsdrag.
Nog har du väl anmält dig till workshopen?
Rollskrivningsworkhopen går av stapeln den 18.3. Gå in på sidan om workshoppar för att få reda på mera och glöm inte att anmäla dig!
En rollskrivningsworkshop är ett perfekt tillfället att träffa de andra spelarna och tillsammans arbeta med era roller och intriger. Vi diskuterar spelvärlden och karaktärerna och det finns även tid reserverad för er att sitta och skriva på era roller. Efter workshopen kommer ni ha mer kött på benen när det kommer till karaktären och ni kommer kunna färdigställa er roll snabbare och inom deadline (2.4).
OBS! Nytt utrymme, workshopen kommer hållas i ett klasssrum i Sursik skola.
OBS OBS! Ny deadline för roller, vi har förlängt tiden till 2.4.
Vi ses där! //Spelledningen